רוצים לדבר איתנו ? בשביל זה אנחנו כאן !

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם לתיאום פגישה ומתן ייעוץ ראשוני.

חפירת מרתפים

בולדוזר פיתוח | קידוח בטון והריסת מבנים
צרו איתנו קשר בכל דרך שתבחרו! אנחנו זמינים למתן ייעוץ והצעות מחיר.
----

בניית מרתף במגרש חדש

לפני שנתחיל בעבודה ובתכנונים התקציביים כדאי להביא אל השטח בודק קרקע מוסמך על מנת לקבל אינדיקצייה לגבי סוג הקרקע. ישנם סוגי קרקע שונים שלכל אחד מהם השפעה ישירה על תהליכי העבודה.

----

שלבי העבודה :

יועץ קרקע כולל בדיקת קרקע

לפני שנתחיל בעבודה ובתכנונים התקציביים כדאי להביא אל השטח בודק קרקע מוסמך על מנת לקבל אינדיקצייה לגבי סוג הקרקע. ישנם סוגי קרקע שונים שלכל אחד מהם השפעה ישירה על תהליכי העבודה.

מרתף כדאי לבנות בקיץ על מנת להימנע מהפרעה של מי גשמים בתהליך העבודה

*

שני סוגי קרקע

  • קרקע סלעית : תשפיע מאוד על עבודות החפירה קשה יותר לחפור בסלע כידוע לכם. בקרקע סלעית נוצרת בעייה נוספת של חלחול המים נצטרך להשתמש באמצעים הנדרשים על מנת לנקז את מי הגשמים כמו שצריך.
  • קרקע חולית : בקרקע שהיא חולית החפירה תהיה יותר קלה. בסוג קרקע זה נצטרך לפעול למניעת שקיעת המבנה בעזרת קידוחי קלונסאות. בקרקע זאת ניתן בקלות יותר למצוא פתרונות לחילחול מי הגשמים מסביב למבנה בעזרת בורות חילחול.
  • מדידה וסימון השטח : בעזרת ציוד המדידה נסמן את גבולות ואת המפלסים במגרש. כדאי לסמן בצורה יציבה שלא תזוז במהלך העבודות חפירה ופינוי המילוי.
  • קידוחי קלונסאות מסביב : במידה ואנחנו חופרים את כל המגרש כדאי בשלב זה לדאוג לתמיכה של המגרש על ידי קלונסאות או לחלופין קירות תמך. בדרך כלל נשאיר צד אחד פתוח לטובת תנועה מן המגרש במהלך העבודה.

ניקוז מי גשמים בבנית מרתף

בעונת החורף יורד גשם כידוע.. המים מחלחלים מטה וכדאי לדאוג מראש לניקוז מי גשמים אלו למניעת הצפות לא רצויות. בבנית מרתפים נוהגים לא לנקז את מי הגשמים יחד עם ניקוזי הביוב מהפחד שאילו לא יעמדו בעומס בשעת הצורך. לכן ננקוט בדרכים הבאות :

קידוחים לטובת ניקוז גשמים

אחרי שהכנו את כל ההכנות הנדרשות בנושא מי הגשמים נתחיל בעבודות היסוד לפי דרישת המהנדס. היום לרוב יסודות המבנה נעשים בעזרת קלונסאות בטון שנקשרות יחד. חשוב מאוד לזפת את ראש הקלונס למניעת רטיבויות ברצפת הבטון.

יציקת יסוד למבנה

שיטה נפוצה היום היא לבצע קידוחים עמוקים באדמה ולהכניס לתוכם גליל של בד גיאו טכני וצינורות שרשוריים. את הרווח נמלא בחצץ עבה. את הצינור השרשורי נשאיר את עודף שאותו נחבר בהמשך.  קידוחים אלו נעשים מסביב ומתחת לבניין.

אל הקידוחים האלה ננסה לנקז מים שמצטברים מסביב לבניין בעזרת צינור שרשורי שיונח בתחתית קירות הבניין. (שיטה זאת יעילה בעיקר בקרקע שהיא חולית)

בקרקע סלעית לא תמיד יעזרו קידוחים אלו. שיש סלע המים מחלחלים פחות ועבודות הניקוז נעשות קשות יותר. במקרים מסוימים השתמשנו בבורות ניקוז ומשאבות מים אוטומטיות. כל מקרה לגופו..

היום עם התקדמות עולם הבנייה וחומרי האיטום ראינו דרכים שונות ומגוונות למניעת חלחול מים ורטיבות בקירות המבנה. על כך נרחיב בהמשך.

בכל מצב עלינו ליצוק קירות לטובת המרתף וזה השלב שבו נתחיל בתפסנות הקירות

  • יציקת בטון דקה : לאחר שייצקנו את יסודות המבנה כדאי לבצע יציקת בטון דקה בעובי 5 ס''מ יציקה זאת עושים בגודל קצת מעבר לגודל המרתף. כדאי לשים ביציקה ניילון וקלקר לבידוד מלמטה. על מנת שיתאפשר בעתיד לאטום בין רצפת הבטון וקירות המרתף באופן יעיל והרמטי.
  • איטום שכבת הבטון : את שכבת הבטון הזאת צריך לאטום בעזרת יריעות איטום. איטום זה נועד למנוע רטיבויות שיגיעו מהקרקע.
  • תפסנות וקשירת ברזל : לאחר סיום איטום שכבת הבטון הדקה נתחיל בעבודות ליציקת הבטון של המבנה. לפני שנתחיל בעבודות התפסנות וקשירת הברזל. כדאי לוודא שהכנו את כל ההכנות הנדרשות מראש בדגש על הכנות לניקוז שפכים במבנה. כנ''ל לגבי חשמל תקשורת ואיסטלציה,
  • יציקת רצפת המרתף : לאחר סיום היציקה כדאי להמתין 48 שעות עד ייבוש מוחלט של הבטון לאחר 12 שעות ייבוש כדאי להשקות את יציקת הבטון במים רבים.
  • בניית תפסנות קירות המרתף : יש דעות חלוקות איך כדאי לבנות את קירות המרתף בעבר היו בונים שני מערכות קירות נפרדות עם רווח בניהם. בין הקירות האלו יש מקום למים לחלחל אל נקודת הניקוז. שיטה זאת יקרה יותר וגוזלת לנו בין 50 - 100 ס''מ סה''כ.
  • הכנות חשמל ואינטסלציה : בבניית קירות בדרך כלל בונים צד אחד של התפסנות ולאחריו מגיעים אנשי המקצוע לטובת הכנות חשמל ואינסטלציה.
זכרו : ככל שנתכנן מראש איפה כל דבר צריך להיות במבנה ונדע לשים כל דבר במקום המיועד לו נמנע מעבודה קשה בהמשך. בעולם הבניה חשוב לראות תמיד כמה צעדים קדימה !

יציקת קירות המרתף

הגענו אל השלב המיוחל יציקת הקירות גם בבטון של הקירות חשוב להשתמש באמצעי דחיסה ורטט לוודא שהבטון מגיע לכל מקום ואין לנו אוויר בבטון.

הכנה לחלונות אנגלים

הפכו להיות היום חלק בלתי נפרד בכל מרתף בזכות חלונות אלו ניתן להכניס אור ואוויר מבלי חזית חשופה של קומת המרתף. בדרך כלל חלונות אלו בשלב זה של העבודה יקבלו התייחסות אך יש שעושים אותם בסיום איטום הקירות ומתייחסים אליהם כמשהו נפרד מקירות המבנה.

ניקיון לפני איטום

בשיטת עבודה של מערכת קירות בודדת עלינו למנוע חלחול של מים ורטיבות בקיר. על כן נצטרך לאטום את הקירות כמו שצריך. לפני שתחיל במלאכת האיטום כדאי לעבור על כל קירות הבטון ולנקות אותם מדברים בולטים ויש כאלה שמכסים גם חורים. פעולה זאת הכרחית לפני עבודות האיטום.

איטום תפר הרצפה והקירות ביריעות

את הקירות אוטמים בדרך כלל בחומר איטום בהתזה. איטום זה נעשה בשני שכבות שבכל שאחרי השכבה הראשונה כדאי להמתין ליבוש מלא לפני תחילת השכבה השנייה. את התפר בין רצפת הבטון וקירות המרתף נאטום בעזרת יריעות איטום.

צרו איתנו קשר בכל דרך שתבחרו! אנחנו זמינים למתן ייעוץ והצעות מחיר.
  • הנחת בד גיאוטכני : מסביב למבנה נניח בד גיאו טכני ברוחב של 100 ס''מ לפחות בתוך בד זה יונחו צינורות שרשוריים שיובילו את המים אל בורות החלחול. לאחר הנחת הצינורות השרשוריים מפזר חצץ עבה סביב הצינורות ונעטוף את החצץ בעזרת הבד הגיאוטכני. צריכים להגיע לצורה כמו של נקניק.
  • יפוי קירות המבנה בקלקר : פעולה זאת קריטית לפני שמתחילים בפעולות הכיסוי של המרתף. ציפוי הקלקר נועד למניעת נזק לאיטום לפני הכיסוי.
  • תפסנות למדרגות ותקרת המרתף : שלב זה יכול לקרות במקביל לעבודה מבחוץ של איטום קירות המרתף ועבודות הכיסוי. בשלב זה כדאי שוב להתייחס ברצינות לכל עניין התשתיות מבלי למהר.
  • תפסנות למדרגות ותקרת המרתף : שלב זה יכול לקרות במקביל לעבודה מבחוץ של איטום קירות המרתף ועבודות הכיסוי. בשלב זה כדאי שוב להתייחס ברצינות לכל עניין התשתיות מבלי למהר.
  • הכנה לחלונות אנגלים : הפכו להיות היום חלק בלתי נפרד בכל מרתף בזכות חלונות אלו ניתן להכניס אור ואוויר מבלי חזית חשופה של קומת המרתף. בדרך כלל חלונות אלו בשלב זה של העבודה יקבלו התייחסות אך יש שעושים אותם בסיום איטום הקירות ומתייחסים אליהם כמשהו נפרד מקירות המבנה.
  • ניקיון לפני איטום : בשיטת עבודה של מערכת קירות בודדת עלינו למנוע חלחול של מים ורטיבות בקיר. על כן נצטרך לאטום את הקירות כמו שצריך. לפני שתחיל במלאכת האיטום כדאי לעבור על כל קירות הבטון ולנקות אותם מדברים בולטים ויש כאלה שמכסים גם חורים. פעולה זאת הכרחית לפני עבודות האיטום.
  • איטום תפר הרצפה והקירות ביריעות : את הקירות אוטמים בדרך כלל בחומר איטום בהתזה. איטום זה נעשה בשני שכבות שבכל שאחרי השכבה הראשונה כדאי להמתין ליבוש מלא לפני תחילת השכבה השנייה. את התפר בין רצפת הבטון וקירות המרתף נאטום בעזרת יריעות איטום.
  • הנחת צינור שרשורי מסביב למבנה : אל תחתית המבנה בצמוד לקירות צפויים להגיע מי גשמים שאותם אנחנו צריכים לנקז. מים אלו ננקז בעזרת מערכת ניקוז שתתחבר אל בורות החילחול שיצרנו בתחילת העבודה.
  • תפסנות למדרגות ותקרת המרתף : שלב זה יכול לקרות במקביל לעבודה מבחוץ של איטום קירות המרתף ועבודות הכיסוי. בשלב זה כדאי שוב להתייחס ברצינות לכל עניין התשתיות מבלי למהר.

ישנם נושאים נוספים בבניית מרתף שנפרט עליהם במאמרים אחרים מאמרים נוספים:

  • עלות בניית מרתף
  • תקנות כיבוי אש במרתף
  • היתרים הנדרשים לבניית מרתף